Wel of niet social media in zetten voor je bedrijf?

Het inzetten van social media voor je bedrijf kan een verstandige stap zijn, mits het natuurlijk goed uitpakt. Het is daarom erg verstandig om een social media strategie te ontwikkelen, voordat je impulsief bezig gaat met het aanmaken van accounts en het plaatsen van berichten. Veel bedrijven hebben baat bij het inzetten van social media kanalen, maar je ziet ook vaak genoeg dat bedrijven juist negatieve publiciteit krijgen door hun social media gebruik. Hoe kun je dit nou het beste aanpakken?

Weet je doelgroep te vinden

Een van de belangrijkste onderdelen van een social media plan is het vinden van je doelgroep. Social media marketing kan alleen effectief zijn als je weet waar je je doelgroep kunt vinden. Alleen op deze manier kun je ze bereiken. Daarnaast is het ook heel belangrijk om te weten op welke social media account je doelgroep actief is. Is dit Twitter, Facebook of misschien wel Instagram of Snapchat?

Welke social media kanalen zijn er allemaal?

Er zijn tegenwoordig ontzettend veel social media platformen, dat het erg lastig kan zijn om het social media kanaal te vinden waar jouw doelgroep actief op is. Een aantal zeer populaire social media kanalen zijn: Facebook, Twitter, Instagram YouTube en LinkedIn. Welke doelgroep je ook hebt, de kans is groot dat zij zich wel bevinden op een of meerdere van deze social media kanalen. Maar het kan ook zijn dat je doelgroep zich bevind op iets minder populaire social media platformen. Denk bijvoorbeeld eens aan Snapchat of Pinterest. Zeker jonge mensen maken gebruik van Snapchat, en veel creatievelingen kun je bereiken door middel van Pinterest.

Benieuwd op welke social media kanalen jouw doelgroep zich bevind? Zorg dan dat je genoeg informatie verzameld over je doelgroep, zodat je kunt afstemmen of zij liever gebruik maken van Facebook of Instagram of natuurlijk een ander social media platform.

http://www.siege-marketing.nl/