Mijn mail wordt niet meer gesynchroniseerd in Windows 10. Wat nu?

Het lijkt zo gemakkelijk. Je koppelt een e-mailaccount aan Windows Mail en al je mail wordt opgehaald en verzonden zonder problemen. Helaas ervaar je sinds kort problemen met het synchroniseren. Tijd voor wat tips!

1. Verzeker jezelf ervan dat je een goed werkende internetverbinding hebt

Controleer je internetverbinding door via ‘Start’ naar ‘Instellingen’ te gaan. Open vervolgens ‘Netwerk en Internet’ en je ziet direct of je een goede verbinding hebt. Dit kan er een via wifi zijn of via ethernet.

Wil je zeker weten of je internet werkt, geef dan een commando om te pingen. Druk hiervoor de Windows-toets in samen met de R en het uitvoeren paneel opent zich. Toets cmd en druk op Enter. Je krijgt een DOS-venster te zien. Wanneer je ping www.google.nl intypt en op Enter drukt, gaat Windows een poging doen verbinding te maken met de site van Google (die altijd bereikbaar is). Staan er een aantal lijnen die beginnen met ‘Antwoord’ of ‘Answer’, dan is je verbinding in orde.

2. Controleer of de e-mailserver actief is

Bij veel e-mailproviders kun je behalve via Windows Mail ook via een website of een app mail versturen. Om te controleren of het probleem niet veroorzaakt wordt door de e-mailserver, kun je inloggen op de website en proberen mail te verzenden en te ontvangen. Lukt dit niet, dan is er hoogst waarschijnlijk een probleem met de e-mailserver en kun je het best contact opnemen met de e-mailprovider. Lukt het versturen wel? Kijk dan nog even verder.

Deze controle kan ook worden uitgevoerd door mail te verzenden of te ontvangen met een eventuele app. De conclusie is hetzelfde. Lukt dit niet, dan is er hoogst waarschijnlijk een probleem met de e-mailserver en kun je het best contact opnemen met de e-mailprovider. Lukt het versturen wel? Kijk dan nog even verder.

3. Sluit uit dat beveiligingssoftware een rol speelt

Speciale beveiligingssoftware op je computer kan het synchroniseren van de mail in de weg staan. Om te kijken of dit nu ook een rol speelt, kan de software tijdelijk uitgezet worden. Werkt het synchroniseren zonder beveiligingssoftware nog niet, dan is de beveiligingssoftware niet de boosdoener. Werkt het wel, stel dan in dat de apps Mail en Agenda zijn toegestaan door de firewall. 

Windows Defender is de gratis beveiligingssoftware in Windows 10. Deze zet je uit door via ‘Start’ het ‘Windows Defender-beveiligingscentrum’ te openen. Wanneer je kiest voor ‘Firewall- en netwerkbeveiliging’, vervolgens een netwerkprofiel selecteert en kiest voor uitschakelen, stopt de werking van Windows Defender tijdelijk. Herhaal zonodig voor alle accounts en zet alles weer aan, zodra je klaar bent met de controle.

Heb je een eigen antivirusprogramma geïnstalleerd, schakel deze dan ook uit. Doorloop de controle en schakel ook deze beveiligingssoftware weer in.

Mail en Agenda toestaan door de firewall

Wanneer je e-mail wel kunt synchroniseren als de beveiligingssoftware uitstaat, is het noodzaak Agenda en Mail toestemming te geven te communiceren door de firewall heen. Ga hiervoor naar ‘Start’, selecteer ‘Windows Defender-beveiligingscentrum’ en kies ‘Firewall- en netwerkbeveiliging’. Door vervolgens ‘Een app toestaan door de firewall’ te selecteren en te klikken op ‘Instellingen wijzigen’, kun je exact aangeven welke apps toegang hebben. Vink Mail en Agenda aan in de lijst met toegestane apps en selecteer de opties Privé en Openbaar.

Mochten al deze ondervindingen geen oplossing opleveren, dan kun je het e-mailaccount nog verwijderen (via Instellingen) en opnieuw toevoegen. Twijfel je en geef je het liever uit handen? Schakel dan een specialist in die je vast en zeker verder kan helpen, zoals computerreparatie Rotterdam.

https://www.pcrefresh.com/contact/computer-reparatie-rotterdam/